Voeding

Voeding speelt een heel belangrijke rol in ons leven. Niet eten is geen optie! Gewichtsbeheersing van A tot Z begeleidt cliënten bij het aanleren van een gezond eetpatroon. Verantwoord en smakelijk eten blijkt, met een beetje hulp, heel goed samen te kunnen gaan. Het gaat daarbij om de juiste verhoudingen tussen koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen.


Je eetpatroon veranderen

Om je huidige gewicht te beheersen is het belangrijk om te weten hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt. In het algemeen hebben vrouwen circa 1700 - 2000 kcal per dag nodig en mannen 2000 - 2400 kcal per dag nodig. Uiteraard zal onze coach dit per individu uitrekenen. Dit is afhankelijk van verschillende factoren zoals je leeftijd, geslacht, mate van beweging, gewicht en lengte.


Voedingscentrum

Zodra je het dieet hebt afgebouwd, gaan we je verbranding verder opbouwen.

Dit doen we aan de hand van de Schijf van Vijf.

  • Eet gevarieerd en niet teveel
  • Gebruik minder verzadigd vet
  • Eet volop groente en fruit Beweeg
  • Drink 1,5 - 2 liter water perdag 

Aan de hand van de eetmeter gaan we je heel veel inzicht geven in de voeding die je binnenkrijgt. Door dit inzicht en de kennis die je over voeding krijgt, is het makkelijker om bewust te kiezen. Bewuste keuzes maken helpen je om je gewicht te beheersen.


Beweging

Mensen die willen afslanken en op gewicht blijven, zijn gebaat bij meer beweging. Net zoals bij de nieuwe voedingsgewoonten, gaat het hierbij in eerste instantie om het maken van bewuste keuzes.

Belangrijk is dat je een sport zoekt die je écht leuk vindt, zo hou je het veel langer vol. Bij het toenemen van de conditie wordt het sporten ook veel leuker.

Niet iedereen zal een marathon gaan lopen, maar besef dat een stevige wandeling veel beter is dan op de bank blijven zitten.

Ga hierover in je gesprek met je coach


Gewichtsbeheersing

Waar komt ons overgewicht vandaan?

In de kern weten we allemaal het antwoord: door een verkeerde levensstijl. Overgewicht wordt veroorzaakt door een verstoorde energiebalans: we werken meer calorieën naar binnen, dan dat we verbranden en slaan dit overschot op als vet.

Een afslankprogramma is een hulpmiddel om ons lichaam opnieuw in te regelen.

De kunst is om dit daarna zo te houden. Daarvoor is het nodig dat je jezelf bewust bent van jouw gedragingen en gewoonten.

Het Straight way programma bestaat uit vier fasen

1 Voorbereidingsfase

2 Afslanken

3 Stabilisatiefase

4 Gewichtsbeheersing

Fase 3 is de voorbereiding op gewichtsbeheersing. Bij elke variant van Straight away volgt een stabilisatie programma. Dit regelt de overgang van een afslankprogramma met maaltijdvervangers naar een nieuw eetpatroon.

Fase 4 is erop gericht om het behaalde streefgewicht ook daadwerkelijk te behouden. Immers: afslanken is één, maar daarna op gewicht blijven is het belangrijkste.


Slimmer in Shape biedt een uitgebreid programma om op gewicht te blijven. Je leert alles over gedrag, voeding, hoe om te gaan met valkuilen en levensstijl verandering.

Deze fase is opgebouwd uit de volgende componenten:

  • Levensstijl
  • Voeding
  • Beweging


Levensstijl

Een afslankprogramma is een hulpmiddel om ons lichaam opnieuw in te regelen.

De kunst is om dit daarna zo te houden. Daarvoor is het nodig dat je jezelf bewust bent van jouw gedrag en gewoonten.

Wat belangrijk is om jezelf te realiseren:

Als ik blijf doen, wat ik altijd heb gedaan, zal mij ook steeds hetzelfde overkomen.

 Van overgewicht naar evenwicht

Voor je gaat beginnen probeer voor jezelf onderstaande stappen door te lopen.

  • Wat zijn mijn huidige (eet)gewoonten?
  • Wat wil ik veranderen?
  • Wat ga ik daaraan doen?
  • Hoe ga ik dit uitvoeren?
  • Hoe blijf ik zelf gemotiveerd?
  • Heb ik steun in mijn omgeving of kan ik deze creëren?
  • Wil ik er volledig voor gaan?


Suikers

Wanneer je wilt afvallen of gewoon een gezond gewicht wilt behouden is het verstandig om te letten op de toegevoegde suikers. Het lezen van etiketten is één van de beste manieren om te ontdekken of er suiker aan je voeding is toegevoegd. Maar wist je dat de voedingsindustrie wel meer dan 80 verschillende benamingen voor suiker kent?

Een handig ezelsbruggetje om suiker te herkennen:

•Woorden die eindigen op ‘ose‘ (glucose, fructose, dextrose)

•Alles wat eindigt op ‘stroop‘, ‘siroop‘, ‘honing‘ of ‘nectar‘

•En uiteraard alles waarin ‘suiker‘ expliciet wordt genoemd.



Contact